29. februar 2020, Birthe Ravn Greisen

I denne miniguide får du et brush up på kulturelle tendenser, der især kræver opmærksomhed i business med USA. 

Man kunne fristes til at tro, at amerikansk og dansk forretningskultur ligner hinanden meget. Den opfattelse kan give skuffede forventninger, når der arbejdes på tværs af de to kulturer.

Vil man navigere effektivt i business mellem de to lande, er der flere kulturelle dimensioner, der kræver opmærksomhed.

Man skal selvfølgelig være sig bevidst, at mennesker og situationer er forskellige. 

Et område som USA med 50 stater med forskellig lovgivning og forskellige befolkningsgrupper giver  også store regionale forskelle i arbejds- og forretningskulturen.

At være åben for individuelle forskelle er dog sjældent tilstrækkeligt til et succesfuldt samarbejde på tværs af kulturer.

Det er nødvendigt at kende og forstå de generelle tendenser og forskelle, der er i amerikansk og dansk forretningskultur. 

Kendskab til den kulturelle kontekst og respekt for individuelle forskelle giver det bedste udgangspunkt for effektiv ledelse og samarbejde.

I mødet med den uformelle amerikanske ledelsesstil, kan man som dansker hurtigt tolke sig selv “på hjemmebane”, for så at opdage, at alt alligevel ikke er, som man kender det.

Her kan det en fordel at se på to sider af ledelse.

To dimensioner af ledelse: Autoritet og beslutningstagning.

Autoritet:

I både danske og amerikanske virksomheder er den uformelle og egalitære ledelsesstil dominerende.

Amerikansk ledelsesstil er dog “noget mere hierarkisk” end den danske, og man skal som dansker ikke forvente, at alle vil sætte pris på et hierarki så fladt som det danske.

I forretningssammenhænge kommer man ofte hurtigt på fornavn.  I uddannelsessystemet tiltales undervisere med titel og efternavn. På organisationsniveau vil man, i USA, opleve et noget større skel mellem ledelsen og medarbejdere på lavere niveauer i virksomheden, end man gør i danske virksomheder.

En leder i USA forventes at være noget mere “på” som inspirator og motivator end man vil forvente af en leder i Danmark. Amerikanske medarbejdere er vant til jobbeskrivelser, som er mere specifikke og ofte med flere delmål og mere kontrol, end de generelle beskrivelser vi bruger i Danmark. Det giver baggrund for flere ledelseslag.

Det amerikanske samfund er ekstremt konkurrencepræget og et godt job signalerer succes i livets konkurrence, så der er stor fokus på titler.

Beslutningstagning:

For de fleste amerikanere føles beslutningsprocesserne i en dansk virksomhed uendeligt lange. I Danmark lægger man vægt på at inddrage medarbejderholdninger i beslutningstagningen og at opnå en vis grad af konsensus.

I USA træffer lederen en hurtig beslutning. Top-down. Så kan man altid ændre på tingene senere.

Det betyder, at det i Danmark er forholdsvis hurtigt at implementere hvad der er besluttet, mens man må forvente at det i USA tager længere tid.

It’s all about the money.

Tid er penge. USA er det mest opgave fokuserede sted i verden. Der behøves ikke meget small talk før man taler business. Tillid i business opbygges, mens man forhandler. Det er resultater, der tæller.

Der er fokus på hurtigt at komme igennem til en aftale i store træk – men pas på at nærstudere “det med småt”, når kontrakten skal underskrives.

Find a good law firm.

I en ekstremt opgavefokuseret business kultur som den amerikanske, lægges der stor vægt på skriftlige kontrakter og at de overholdes. I USA kan man blive sagsøgt for stort set alt. Derfor ser man også mange og lange klausuler i kontrakter og  de mest mærkelige advarsler på produkter. Frygten for sagsanlæg er konstant tilstede i business.

Amerikansk åbenhed og short-term friendships.

For de fleste danskere føles det befriende nemt at komme i kontakt med amerikanske forbindelser. En kontakt præget af stor venlighed, åbenhed og privat snak – som hos gode venner. Det generelle træk i USA er, at den åbenhed gælder i nuet. Venligheden er knyttet til situationen. De glemmer dit navn, dagen efter kontrakten er underskrevet.

I nogle kulturer er stor venlighed ikke det samme som venskab (i dansk forstand).

Generelt tager det længere tid at bryde gennem overfladen hos danskere. Under overfladen venter der ofte længere venskaber.

Husk at short-term venskaber også kan være ok og nyd dem, så længe de varer.

Kommunikation

Danmark er et fladt land i mere end en forstand. Afdæmpet tale uden for store armbevægelser er god tone. Derfor kan den amerikanske entusiasme og ekspressive kommunikationsform være en udfordring for mange danskere.

Generelt er den amerikanske kommunikationsform ret direkte.

Man kommer ikke uden om, at det er vigtigt at vise entusiasme, positivitet og energi, hvis man vil igennem med sit budskab i en amerikansk setting. SMIL. Brug store armbevægelser og store ord. Fremhæv de gode egenskaber ved din ide. Der gælder ingen Jantelov i USA. En rolig, afbalanceret og low-voice dansker kan på amerikanere virke kedsommelig og uinteresseret.

Feedback

Der er bred enighed om, at man bør tilstræbe at give “konstruktiv kritik”. Hvad der opfattes som “konstruktiv kritik” og måden den gives på kan variere en del mellem forskellige kulturer, og her adskiller dansk og amerikansk kultur sig.

På en dansk arbejdsplads møder man sjældent overdrevent positiv feedback. Hvis man ikke får kommentarer, betyder det, at ens arbejdsindsats er ok. Den tilgang kan virke demotiverende for en amerikaner. Medarbejdere med amerikansk baggrund kommer fra en kultur, hvor man roser for godt arbejde, og hvor ros er en vej til at opretholde motivationen. Ordvalget kræver også lidt opmærksomhed. “Good” er et meget lille kompliment, “OK” opfattes måske som “Ikke OK” og “Excellent” er et ord, der bruges ofte.

Når det gælder negativ feedback, skal man især være opmærksom på forskellen mellem de to kulturer. Generelt oplever man klar, direkte tale i business kommunikation i USA. Når det kommer til negativ feedback, forholder det sig anderledes. For ikke at virke demotiverende skal negativ feedback pakkes ind i positiv feedback (sandwichmodellen). Start med seriøse positive bemærkninger, kom ind på kritik og uenigheder og slut med seriøst positive bemærkninger igen. I Danmark er der en tendens til at give den negative feedback noget mere direkte og præcis.

Præsentationer

“Get right to the point”.

Amerikanere foretrækker generelt præsentationer, der har fokus på konkrete anvendelsesmuligheder. Begynd med konklusionen – i et summary eller bullet points og argumenter med udgangspunkt i det faktuelle, praktiske og konkrete.

Work-life balance

En arbejdsdag som den danske, hvor det på de fleste arbejdspladser er ok at gå hjem efter 8 timer, er ukendt for mange amerikanere. Her har man “long working hours” og korte ferier.

En “længere ferie” for en medarbejder i USA er oftest omkring en uge. Ferier, der varer mere end en uge, er usædvanlige. Et par dages fri op til en helligdag er en meget anvendt ferieform.

Birthe Ravn Greisen

Cross-cultural trainer, cand.merc.